Vaihteeksi päivä, joka vierähti aika lailla vailla vapaahetkiä: aamusta konsalle soittelemaan Debussyä kvartetilla. Pahuksen ykköskvarteton eka osa jäi loppupäiväksi päähäni soimaan. Konsalla myös ruokaa ja kahvilakohtaamisia.
Konsalta varikolle. Siellä tuli tietoa niin laatu- ja ympäristöohjelmasta kuin turvallisuusseikoista ja varapoistumisteistäkin. Vähän jäi pelottamaan, että uskaltaako sitä mennäkään liikenteeseen ajamaan, kun matkustajien joukossa voi olla ties mitä huumeveikkoja, ellei pahempaakin. Ehkäpä päivän olennaisin aikaansaannos kumminkin oli, että saimme suunniteltua kurssimme päättäjäispäivän illanvieton. Jeejee.
Ajoharjoittelussa riitti yllätyskäänteitä. Päivän junassamme, vanhassa M100:ssa, oli jos jonkinmoista juttua kun teimme lähtötarkastusta, muun muassa klassinen "pesuajokytkin päällä"-jippo. Pesuajokytkin päällä juna etenee vain ja ainoastaan parin kilometrin tuntinopeutta, eikä sen päälläoloa näe mistään paitsi itse ko. kytkimestä, joka taas on paikassa, jota harvemmin tulee katseltua. Opettavaisten (ja ehkäpä jopa opettajan laittamien) pikkujuttujen lisäksi siellä oli kuitenkin myös yksi oikea vika, jonka vuoksi sitten yhden kierroksen jälkeen ajoimmekin junan takaisin varikolle. Varikolta saimme vaihdossa vähän parempaa tilalle: kaksi vaunuparia M200:sta eli uutta junaa. Siistiä, uutta ei olekaan päästy ajelemaan sitten yöajoviikon. Vähän oli kosketus hakusessa, mutta on se vaan se uusi juna niin kiva kun se kiihtyy kuin raketti. Vroooooom.
No comments:
Post a Comment