02/01/2007

Unia ja siirtymä

Nukuin taasen kovin kauan, ja vaihteeksi näin valtavan määrän outoja unia. Eräässä niistä oli jotain epämääräistä talosta toiseen hiippailua jonkun tunneleiden tms. tuuletuskuilujen tai semmoisten kautta, siihen kai liittyi jotain pelastusoperaatioita taikka jotain, ja henkilöhahmoina olivat ainakin itseni lisäksi molemmat pikkuveljeni, mutta pahus kun juoni ei jäänyt yhtään enempää päähän.

Reippaasti hämäävämpi oli sitä seurannut uni, jossa olin mies, ja jokin taho oli antanut minulle tehtäväksi iskeä jonkun blondin teinitytön. Kaiken lisäksi siis unessa nimenomaan oli ajatuksena että olin vaihtanut sukupuolta, koska vielä muistin siinä ajan, jolloin olin ollut biologisesti naispuoleinen. Unen tapahtumat alkoivat kahvilasta, jossa astiat olivat muuten McDonalds-tyylisiä muovipahvijuttuja, mutta lasit olivat niin hienoa kristallia, että menisivät rikki jos niistä ottaisi väärin kiinni (sattumoisin Helen sai semmoisia kihlajaislahjaksi). Yritin sitten päästä juttelemaan sen tytön kanssa, muttei se oikein onnistunut, sen sijaan meinasin saada aikaan tappelun kun jotenkin sähläsin rahojen ja pankkikortin ja kassatyypin kanssa ja jotkut jonossa jälkeeni olleet korstot katselivat pahasti. Enpä siis silloin onnistunut tehtävässäni. Sen sijaan lähdin joulushoppaamaan.

Vaan sitten jossain vaiheessa uni muuttui mystisesti sellaiseksi, että olin jossain avaruusaluksessa, joka oli semmoinen vuosia kestävää matkaa tekevä täysin suljettu yhteisö. Siellä oli se samainen tyttö, joka oli puolisoni, joten olin sitten kai onnistunut tehtävässäni. Meillä oli myös lapsia, jotka tosin ilmeisesti olivat adoptoituja tai lapsipuolia, etten ollut biologisesti niiden vanhempi. Aluksi luulin, että olemme aluksella vain perheen kesken, mutta sitten ilmaantui kaikkia muita tyyppejä, jotka olivat myöskin siellä. Jostain syystä mieleeni jäi myös kohta, jossa katselin peiliin ja totesin, etten pidä käsistäni kun ne ovat liian lihaksikkaat nyt kun olen mies (!!?) ...ja uni haipui johonkin.

Viimeisin uniasia, joka jäi mieleeni, oli sellainen, että olin keittelemässä sushi-riisiä, eikä se oikein onnistunut, enkä enää muista, liittyikö se jotenkin johonkin muuhun.

Kun olin viimein selviytynyt ulos unimaailmasta, päivälläni oli oikeastaan tasan kaksi tavoitetta, ja molemmat sain täytettyä. Ensinnäkin piti siivota Mirin keittiöstä viimeiset bilekaaoksen jäljet, ja sitten siirtyä Helsinkiin. Ensimmäisen tekemiseen ei mennyt kovin paljoa aikaa, jälkimmäistä venytin jokusen tunnin. Olisi oikeastaan tehnyt mieli jäädä vielä pyörimään ihmisten nurkkiin, mutta se ei varmastikaan olisi ollut järin järkevää. Niinpä sitten onnistuinkin raahaamaan tavarani junaan ja takaisin Pasilaan. Siellä jumituin wannabe-nörttäilemään, eli lähinnä latasin Quicksilverin ja ihmettelin sitä, ja sitten jumitin irkissä teineilemässä Mirin kanssa, vaikka olisin varmasti voinut tehdä kaikkea muuta paljon järkevämpää.

No comments: